Trimvlakken
Het principe van trimvlakken:
De meeste boten zijn ontworpen om bij een gegeven snelheid te planeren. Echter als het gewicht van de boot toeneemt, b.v. door extra passagiers, brandstof of andere factoren, dan heeft de spiegel de neiging om in het water te trekken, daardoor een ongetrimde inefficiënte vaarconditie creërend. (Als de boot met kracht vooruit gaat, ontstaat een wal van water.) In deze positie, met de boeg omhoog, is het uitzicht slecht en dus gevaarlijk, bovendien neemt de snelheid af en het brandstofverbruik toe.
De meeste boten zijn ontworpen om bij een gegeven snelheid te planeren. Echter als het gewicht van de boot toeneemt, b.v. door extra passagiers, brandstof of andere factoren, dan heeft de spiegel de neiging om in het water te trekken, daardoor een ongetrimde inefficiënte vaarconditie creërend. (Als de boot met kracht vooruit gaat, ontstaat een wal van water.) In deze positie, met de boeg omhoog, is het uitzicht slecht en dus gevaarlijk, bovendien neemt de snelheid af en het brandstofverbruik toe.