De BULFL0120 zorgt voor optimale trillingdemping. Uitstekende centrering van de schroefas dankzij een speciale centreerring en zeer gemakkelijk te monteren.
- Type Bullflex 1
- DIN 6270 B = pleziervaart kW (pk)/100 omw./min. 0.8 (1.1)
- DIN 6270 A = beroepsvaart kW (pk)/100 omw./min. 0.5 (0.7)
- Max. momenten Nm DIN 6270B 75
- Max. momenten Nm DIN 6270A 45
- Max. toerental 0º uitlijnfout 7000
- Max. toerental 2º uitlijnfout 3500
- D (mm) 100
- L (mm) 85
- As diameter d (mm) 20
Voordelen:
- Zeer hoge flexibiliteit
- Optimale trillingsdemping
- Doorslagbeveiligd (axiaal en radiaal)
- Uitlijnfout tot 2 graden toelaatbaar
- Ook bij achteruitvaren blijft de as gecentreerd
- Ingebouwde stuwdrukdemper
Uitleg Bullflex
De Bullflex flexibele koppeling is het antwoord van VETUS op de toenemende vraag naar nog meer vaarcomfort. De Bullflex is specifiek ontwikkeld voor optimale trillingdemping. Torsietrillingen die ontstaan bij wisselingen van belasting en/of het gevolg zijn van het oneenparig lopen van de motor (vooral bij lage toerentallen) worden bijzonder efficient gedempt, dankzij het zeer soepele rubberelement. Dit voorgespannen rubberelement zorgt voor een spelingvrije (= geruisloze) en trillingdempende verbinding tussen motor en schroefas.
Dankzij de doorslagbeveiligingen (zowel axiaal als radiaal) blijft deze verbinding optimaal gewaarborgd.Ook de perfecte centrering van de schroefas is een sterk punt van de VETUS Bullflex koppeling. Daar waar het zuiver uitlijnen van de motor en de schroefas vaak een tijdrovende bezigheid is, maakt de Bullflex het de installateur gemakkelijk: zelfs bij een uitlijnfout van maximaal 2º blijft de as perfect gecentreerd op de flens van de keerkoppeling.
Dank zij een speciale centreerring zijn hoge toerentallen van de as mogelijk en blijft ook bij achteruit varen de as exact gecentreerd. De nietconische klemnaaf zorgt voor een probleemloze montage en misschien nog wel belangrijker demontage (dit in tegenstelling tot een conische klemnaaf). Dure bewerkingen aan hetuiteinde van de as, zoals conisch draaien en een spiebaan steken, zijn niet meer nodig. De as is eenvoudig op de juiste lengte te maken: afzagen, afbramen, ontvetten en monteren; dat is alles.
De Bullflex koppelingen 1, 2 en 4 hebben een 4”aansluiting voor de keerkoppeling, terwijl de types 8, 12 en 16 van zowel een 4” als een 5” aansluiting zijn voorzien.
De Bullflex type 32 is voorzien van 6 draadgaten M16 op een steekcirkel van Ø 120, 65 mm. Hierdoor is de Bullflex direct te monteren op de meeste modellen keerkoppelingen van o.a. Hurth, Velvet, TD, ZF en P.R.M.
Ook levert VETUS desgewenst de benodigde bevestigingsmaterialen voor de montage van de Bullflex aan de keerkoppeling.
Voorbeeld:
Uitgangspunt is een scheepsmotor van 84 kW met een maximaal toerental van 3.600 omw/min en een vertraging van de keerkoppeling van 2,1:1.
Het toerental van de schroefas bedraagt 3.600/2,1 = 1.714 omw/min, ofwel 17,14 maal 100 omw/min. 2,1
Het over te brengen vermogen per 100 omw/min. is dus 84/17,14 = 4,9 kW/100 omw/min. 17,14 Volgens de tabel voor de pleziervaart moet Bullflex type 8 gekozen worden, voor de beroepsvaart type 12. Bovenstaande formule is ook van toepassing op de flexibele koppelingen Uniflex en Type 6.
Voor de meest verkochte Volvo-, Yanmar-, en Kanzaki-keerkoppelingen
zijn passende tussenflenzen leverbaar.
No reviews found