VETUS boegschroef met 80 kgf stuwkracht, geschikt voor boten van 10,5 tot 15 meter lengte. 12 Volt uitvoering.
Boegschroeven zijn elektrisch aangedreven radiale (ofwel: dwarsscheeps werkende) schroeven, die zijdelingse bewegingen van een schip mogelijk maken. Door een simpele druk op de knop beweegt de boeg van het schip zich -naar keuze - naar bakboord of naar stuurboord. Onnodig te benadrukken dat zowel een VETUS boegschroef als een VETUS hekschroef het manoeuvreren in sluis of haven ten zeerste vergemakkelijken, ook en vooral bij wind en stroming!
WAAROP TE LETTEN BIJ HET KIEZEN VAN EEN BOEGSCHROEF ?
De stuwkracht van de boegschroef is bepalend voor het effect en niet het vermogen van de motor (in kW of in pk). De stuwkracht wordt bepaald door het motorvermogen, de schroef (vorm, afmetingen en toerental) en de rendementsverliezen in de tunnelbuis. VETUS boegschroeven leveren 15 tot 22 kgf stuwkracht per kW (er zijn boegschroeven op de markt die slechts 4 kgf stuwkracht per kW leveren!).
DE SCHROEF
VETUS past kunststof (corrosievrije) schroeven toe. Door het lage gewicht wordt de maximale stuwkracht snel en met minimale energie bereikt. De bladen van de schroef hebben een symmetrische vorm zodat de stuwkracht naar beide zijden gelijk is; zij zijn ook speciaal afgestemd op het gebruik in een tunnelbuis; cavitatie wordt hierdoor vermeden. Dit zorgt tevens voor een laag geluidsniveau.
De stuwkracht van de boegschroef is bepalend voor het effect en niet het vermogen van de motor (in kW of in pk). De stuwkracht wordt bepaald door het motorvermogen, de schroef (vorm, afmetingen en toerental) en de rendementsverliezen in de tunnelbuis. VETUS boegschroeven leveren 15 tot 22 kgf stuwkracht per kW (er zijn boegschroeven op de markt die slechts 4 kgf stuwkracht per kW leveren!).
DE SCHROEF
VETUS past kunststof (corrosievrije) schroeven toe. Door het lage gewicht wordt de maximale stuwkracht snel en met minimale energie bereikt. De bladen van de schroef hebben een symmetrische vorm zodat de stuwkracht naar beide zijden gelijk is; zij zijn ook speciaal afgestemd op het gebruik in een tunnelbuis; cavitatie wordt hierdoor vermeden. Dit zorgt tevens voor een laag geluidsniveau.
DE TUNNELBUIS
Een kleine diameter van de tunnelbuis geeft minder weerstand tijdens het varen dan een grote. Ook kan een tunnel met een kleinere diameter verder naar voren in de boeg worden ingebouwd, hetgeen het draaimoment op de boot vergroot.
VETUS heeft voor zijn boegschroeven een goed compromis weten te vinden waardoor ze een minimale weerstand tijdens het varen combineren met een hoge stuwkracht. Voor stalen, aluminium en polyester schepen, kunnen wij, voor alle VETUS boegschroeven, respectievelijk een stalen, aluminium of polyester tunnel leveren.
DE MOTOR
Om een zo hoog mogelijk rendement te verkrijgen, in combinatie met een lange levensduur, worden door VETUS uitsluitend speciaal voor het doel ontwikkelde motoren toegepast. Deze motoren kunnen enkele minuten continu met vol vermogen draaien. Dit in tegenstelling tot bijv. omgebouwde startmotoren!
Waarom zijn VETUS boeg- en hekschroeven de stilste ter wereld?
- De enkele propeller veroorzaakt minder turbulentie in de boegschroeftunnel.
- Uniek ontwerp van het propellerblad vermindert cavitatie geluid.
- Spiraalvertanding voor minder transmissie geluid.
- De flexibele koppeling tussen het staartstuk en de as elimineert trillingen.
- Gestroomlijnd staartstuk voor optimale doorstroming.
- De propeller is van sterk kunststof gemaakt waardoor corrosie voorkomen en het gewicht vermindert wordt.
- De installatie is eenvoudig mede door de uitvoerige en duidelijke instructies.
- Alle VETUS manoeuvreersystemen voldoen aan de EMC-eisen.
- Levering exclusief zekeringhouder
Technische gegevens:
Spanning
|
12 V
|
Ontstekingsbeveiliging
|
Nee
|
Motor
|
omkeerbare gelijkstroommotor.
|
Stuwkracht
|
800 / 80 kgf
|
Vermogen
|
4,4 kw |
Tunnelbuislengte (L)
|
min.300, max. 600 mm.
|
Tunneldiameter
|
185 mm inwendig (optioneel).
|
Gewicht excl.tunnel
|
ca. 26 kg.
|
Accukabel, lengte plus/minkabels (m/mm²)
|
0-8/70, 8-11/95
|
Inschakelduur
|
4 min. cont. of max. 4 min. per uur bij 375 A (12 Volt) resp. 205 A (24 Volt).
|
No reviews found