VETUS boegschroef met 60 kgf stuwkracht, geschikt voor boten van 9 tot 13 meter lengte. 12 Volt uitvoering.
Een boegschroef brengt de vaak moeilijk te beheersen zijdelingse bewegingen van de boeg, onder invloed van stroming en/of wind, weer in het gareel. Vetus fabriceert en levert boegschroeven in vele soorten en afmetingen, zowel elektrisch als hydraulisch en voor een grote verscheidenheid van boten.
Het rendement van de boegschroeven is vanuit hydrodynamisch oogpunt geoptimaliseerd, door middel van een zeer speciale en unieke vormgeving van de bladprofielen van de schroef, hetgeen tot weinig of geen cavitatie en dus tot een gering mogelijke geluidsproductie leidt.
Tevens is het stroomverbruik 10% lager geworden.
WAAROP TE LETTEN BIJ HET KIEZEN VAN EEN BOEGSCHROEF ?
De stuwkracht van de boegschroef is bepalend voor het effect en niet het vermogen van de motor (in kW of in pk). De stuwkracht wordt bepaald door het motorvermogen, de schroef (vorm, afmetingen en toerental) en de rendementsverliezen in de tunnelbuis. VETUS boegschroeven leveren 15 tot 22 kgf stuwkracht per kW (er zijn boegschroeven op de markt die slechts 4 kgf stuwkracht per kW leveren!).
De stuwkracht van de boegschroef is bepalend voor het effect en niet het vermogen van de motor (in kW of in pk). De stuwkracht wordt bepaald door het motorvermogen, de schroef (vorm, afmetingen en toerental) en de rendementsverliezen in de tunnelbuis. VETUS boegschroeven leveren 15 tot 22 kgf stuwkracht per kW (er zijn boegschroeven op de markt die slechts 4 kgf stuwkracht per kW leveren!).
DE TUNNELBUIS
Een kleine diameter van de tunnelbuis geeft minder weerstand tijdens het varen dan een grote. Ook kan een tunnel met een kleinere diameter verder naar voren in de boeg worden ingebouwd, hetgeen het draaimoment op de boot vergroot.
VETUS heeft voor zijn boegschroeven een goed compromis weten te vinden waardoor ze een minimale weerstand tijdens het varen combineren met een hoge stuwkracht. Voor stalen, aluminium en polyester schepen, kunnen wij, voor alle VETUS boegschroeven, respectievelijk een stalen, aluminium of polyester tunnel leveren.
DE MOTOR
Om een zo hoog mogelijk rendement te verkrijgen, in combinatie met een lange levensduur, worden door VETUS uitsluitend speciaal voor het doel ontwikkelde motoren toegepast. Deze motoren kunnen enkele minuten continu met vol vermogen draaien. Dit in tegenstelling tot bijv. omgebouwde startmotoren!
Een kleine diameter van de tunnelbuis geeft minder weerstand tijdens het varen dan een grote. Ook kan een tunnel met een kleinere diameter verder naar voren in de boeg worden ingebouwd, hetgeen het draaimoment op de boot vergroot.
VETUS heeft voor zijn boegschroeven een goed compromis weten te vinden waardoor ze een minimale weerstand tijdens het varen combineren met een hoge stuwkracht. Voor stalen, aluminium en polyester schepen, kunnen wij, voor alle VETUS boegschroeven, respectievelijk een stalen, aluminium of polyester tunnel leveren.
DE MOTOR
Om een zo hoog mogelijk rendement te verkrijgen, in combinatie met een lange levensduur, worden door VETUS uitsluitend speciaal voor het doel ontwikkelde motoren toegepast. Deze motoren kunnen enkele minuten continu met vol vermogen draaien. Dit in tegenstelling tot bijv. omgebouwde startmotoren!
Waarom zijn VETUS boeg- en hekschroeven de stilste ter wereld?
- De enkele propeller veroorzaakt minder turbulentie in de boegschroeftunnel.
- Uniek ontwerp van het propellerblad vermindert cavitatie geluid.
- Spiraalvertanding voor minder transmissie geluid.
- De flexibele koppeling tussen het staartstuk en de as elimineert trillingen.
- Gestroomlijnd staartstuk voor optimale doorstroming.
- De propeller is van sterk kunststof gemaakt waardoor corrosie voorkomen en het gewicht vermindert wordt.
- De installatie is eenvoudig mede door de uitvoerige en duidelijke instructies.
- Alle VETUS manoeuvreersystemen voldoen aan de EMC-eisen.
- Levering exclusief zekeringhouder
Technische gegevens:
Spanning
|
12 V
|
Ontstekingsbeveiliging
|
Nee
|
Motor
|
omkeerbare gelijkstroommotor.
|
Stuwkracht
|
650 / 65kgf
|
Vermogen
|
3 kW |
Tunnelbuislengte (L)
|
min.300, max. 600 mm.
|
Tunneldiameter
|
185 mm inwendig (optioneel).
|
Gewicht excl.tunnel
|
ca. 22 kg.
|
Accukabel, lengte plus/minkabels (m/mm²)
|
0-11/50, 11-16/70
|
Inschakelduur
|
4 min. cont. of max. 4 min. per uur bij 375 A (12 Volt) resp. 205 A (24 Volt).
|
No reviews found