VETUS boegschroef met 125 kgf stuwkracht, geschikt voor boten van 14 tot 20 meter lengte. 24 Volt uitvoering.
Een boegschroef brengt de vaak moeilijk te beheersen zijdelingse bewegingen van de boeg, onder invloed van stroming en/of wind, weer in het gareel. Vetus fabriceert en levert boegschroeven in vele soorten en afmetingen, zowel elektrisch als hydraulisch en voor een grote verscheidenheid van boten.
Het rendement van de boegschroeven is vanuit hydrodynamisch oogpunt geoptimaliseerd, door middel van een zeer speciale en unieke vormgeving van de bladprofielen van de schroef, hetgeen tot weinig of geen cavitatie en dus tot een gering mogelijke geluidsproductie leidt.
Tevens is het stroomverbruik 10% lager geworden.
WAAROP TE LETTEN BIJ HET KIEZEN VAN EEN BOEGSCHROEF ?
De stuwkracht van de boegschroef is bepalend voor het effect en niet het vermogen van de motor (in kW of in pk). De stuwkracht wordt bepaald door het motorvermogen, de schroef (vorm, afmetingen en toerental) en de rendementsverliezen in de tunnelbuis. VETUS boegschroeven leveren 15 tot 22 kgf stuwkracht per kW (er zijn boegschroeven op de markt die slechts 4 kgf stuwkracht per kW leveren!).
De stuwkracht van de boegschroef is bepalend voor het effect en niet het vermogen van de motor (in kW of in pk). De stuwkracht wordt bepaald door het motorvermogen, de schroef (vorm, afmetingen en toerental) en de rendementsverliezen in de tunnelbuis. VETUS boegschroeven leveren 15 tot 22 kgf stuwkracht per kW (er zijn boegschroeven op de markt die slechts 4 kgf stuwkracht per kW leveren!).
DE TUNNELBUIS
Een kleine diameter van de tunnelbuis geeft minder weerstand tijdens het varen dan een grote. Ook kan een tunnel met een kleinere diameter verder naar voren in de boeg worden ingebouwd, hetgeen het draaimoment op de boot vergroot.
VETUS heeft voor zijn boegschroeven een goed compromis weten te vinden waardoor ze een minimale weerstand tijdens het varen combineren met een hoge stuwkracht. Voor stalen, aluminium en polyester schepen, kunnen wij, voor alle VETUS boegschroeven, respectievelijk een stalen, aluminium of polyester tunnel leveren.
DE MOTOR
Om een zo hoog mogelijk rendement te verkrijgen, in combinatie met een lange levensduur, worden door VETUS uitsluitend speciaal voor het doel ontwikkelde motoren toegepast. Deze motoren kunnen enkele minuten continu met vol vermogen draaien. Dit in tegenstelling tot bijv. omgebouwde startmotoren!
Een kleine diameter van de tunnelbuis geeft minder weerstand tijdens het varen dan een grote. Ook kan een tunnel met een kleinere diameter verder naar voren in de boeg worden ingebouwd, hetgeen het draaimoment op de boot vergroot.
VETUS heeft voor zijn boegschroeven een goed compromis weten te vinden waardoor ze een minimale weerstand tijdens het varen combineren met een hoge stuwkracht. Voor stalen, aluminium en polyester schepen, kunnen wij, voor alle VETUS boegschroeven, respectievelijk een stalen, aluminium of polyester tunnel leveren.
DE MOTOR
Om een zo hoog mogelijk rendement te verkrijgen, in combinatie met een lange levensduur, worden door VETUS uitsluitend speciaal voor het doel ontwikkelde motoren toegepast. Deze motoren kunnen enkele minuten continu met vol vermogen draaien. Dit in tegenstelling tot bijv. omgebouwde startmotoren!
Waarom VETUS manoeuvreersystemen?
- Een enkele propeller die zorgt voor minder turbulentie in de boegschroeftunnel
- Het unieke ontwerp van de propeller minimaliseert het cavitatiegeluid
- De spiraalvertanding in het staartstuk zorgt voor een zo laag mogelijk geluidsniveau
- Het gebruik van een flexibele koppeling tussen staartstuk en motor elimineert trillingen
- Alle VETUS systemen maken gebruik van een gestroomlijnd staartstuk voor een optimale doorstroming
- Een sterke kunststof propeller elimineert corrosie en vermindert het gewicht
- Systemen zijn eenvoudig te installeren, voorzien van duidelijke installatie- en gebruiksinstructies
- VETUS systemen maken gebruik van een nieuwe lijn van hoge kwaliteit aluminium bedieningspanelen die uitwisselbaar zijn met oudere panelen
- Alle VETUS manoeuvreer systemen voldoen aan de EMC-eisen
Technische gegevens:
Spanning
|
24 V
|
Ontstekingsbeveiliging
|
Nee
|
Stuwkracht (N / kgf)
|
140 kgf
|
Vermogen (kW)
|
5,7
|
Gelijkstroommotor, omkeerbaar
|
ja
|
Tunneldiameter inwendig (mm)
|
250 optioneel
|
Gewicht (kg)
|
37
|
Stroomsterkte (A)
|
450
|
Inschakelduur continu (min)
|
2,5
|
Max. inschakelduur (minuten)
|
2,5
|
IHoofdstroomzekering "traag" (A)
|
300
|
Accu's 12 V, min./max. Ah
|
2 x 150 / 2 x 165 optioneel
|
Accukabel, lengte plus/minkabels (m/mm²)
|
0 - 20 / 70 optioneel
|
Accu-hoofdschakelaar, model BATSW / type BPMAIN
|
600 / 12 optioneel
|
Maat A in mm, zie tekening
|
209
|
Maat B in mm, zie tekening
|
500
|
Maat C in mm, zie tekening
|
108
|
Maat D min./max. in mm, zie tekening
|
500 / 1000
|
Maat E in mm, zie tekening
|
200
|
Maat F, diameter in mm, zie tekening
|
150
|
Maat G min. in mm, zie tekening
|
250
|
Maat H, diameter in mm, zie tekening
|
250
|
No reviews found